Entrevista Ramon Caus Director Expoelectric b

 

 

Barcelona, juny de 2017.- En la setena edició d’Expoelectric, l’esdeveniment torna a Barcelona l'11 i el 12 de novembre de 2017. El seu Director, Ramon Caus, avança les principals novetats de l’esdeveniment i parla d’un sector, el del vehicle elèctric, en el que la millora de la tecnologia dels vehicles, juntament amb la infraestructura de recàrrega, seran determinants per assolir l’ideal elèctric.

Expoelectric celebra enguany la seva setena edició. Quines novetats presenta?
Les novetats més vistoses per a la ciutadania són els nous models de vehicles presents, així com una evolució de l’e-Casa on els ciutadans podran veure i entendre de primera mà què és i com funciona l'autoconsum.

També canviarem els e-Col.loquis, que és l'espai on la ciutadania ha d'interactuar amb debats i xerrades amb els diferents actors involucrats amb la mobilitat elèctrica i l'autoconsum, fent-los més participatius, dinàmics i plurals, amb la intenció de què siguin un reclam pel ciutadà per entendre millor que és la mobilitat elèctrica i la transició energètica. Als organitzadors també ens servirà per entendre millor quins dubtes o problemes veu el ciutadà.

Com valores la participació i el compromís de les institucions catalanes en el desenvolupament d’Expoelectric i els seus objectius?
Estem contents amb la sensibilitat de les institucions en el projecte. Hem fet créixer Expoelectric plegats i, a més, aquest any s’incorporarà AMB, àrea metropolitana de Barcelona, com a institució organitzadora. Em fa especial il·lusió veure com sumen les institucions a aquest projecte i amb el suport a la mobilitat elèctrica i a la transició energètica en general.

Com estan responent les empreses del sector del vehicle elèctric?
En global, tant els distribuïdors petits com les grans marques cada cop valoren més el projecte i fan campanyes, activitats i ofertes en el marc de l’Expoelectric, el que ens beneficia a tots. Per Expoelectric, la nostra màxima prioritat és aconseguir que totes les principals marques hi siguin presents i en això estem focalitzant tots els nostres esforços.

Expoelectric cada cop destina més esforços a les famílies i als més petits per a que es familiaritzin amb el vehicle elèctric des de ben d’hora. S’està fent suficient pedagogia per aconseguir-ho?
Dur a terme un conjunt d'activitats un cop l'any per conscienciar és poc, però l'objectiu és que, quan la transició energètica cap al vehicle elèctric i l'autoconsum es vagi imposant, els nens i nenes que hi hagin tingut contacte en esdeveniments com l’Expoelectric siguin els primers en entendre-la i aplicar-la el màxim que els sigui possible.

Quines són les preguntes més freqüents que us formulen els ciutadans que vénen a la fira?
Quina autonomia tenen els vehicles? Quins descomptes tenim? Què faig si tinc una plaça en un garatge comunitari? On puc carregar el vehicle? Quant tarda a carregar? Funcionen igual que un cotxe “normal”?

Totes aquestes preguntes i més les contestem a través de plafons informatius situats a la zona d'informació i també les comentem i debatem als e-Col.loquis.

El preu és un fre per decidir-se a comprar un vehicle elèctric?
Actualment, hi ha molt pocs ciutadans que es plantegin tenir un cotxe elèctric com a primera opció i és evident que, com a segon cotxe o per tenir-ne un altre a més a més, el cost és un fre. De tota manera, les coses han canviat. A les bicicletes elèctriques els passava el mateix fa tres anys i ara són una prioritat de compra per un gran nombre de consumidors. Amb la moto elèctrica estem en ple procés del que ha passat amb la bicicleta: popularització i rebaixa de preus. En breu li tocarà el torn al cotxe.

Els incentius a la compra de vehicles i la millora de la infraestructura de recàrrega són els grans reptes que afronta el sector per poder créixer?
És evident! Tal i com mostren les relacions que s'han produït i es produeixen a diferents països europeus, el desenvolupament de la infraestructura de recàrrega va directament lligat al desplegament de vehicles elèctrics.

Pel que fa al tema de les ajudes, el que necessita el sector és estabilitat i constància. El comprador ha de saber amb què compta, sigui poc, molt o res, però ha d'estar segur de què sempre serà així. Del contrari, es produeixen puntes de demanda en períodes breus de temps. Evidentment, com més grans siguin les ajudes més ràpidament introduirem el vehicle elèctric, però no crec que siguin -tenint en compte els recursos limitats de què disposa l'administració- un factor determinant.

Penso que l'evolució i millora de la tecnologia del vehicle (bàsicament en autonomia i velocitat de recàrrega) i de la infraestructura de recàrrega seran els factors determinants.

Com és el parc elèctric de Barcelona en relació amb el d’altres ciutats?
Es troba al nivell de les ciutats europees més avançades en aquests temes. Ha estat una aposta transversal de tots els governs municipals i això es reflecteix en resultats. Aproximadament un 50% de la flota de vehicles de l'ajuntament és elèctrica i alguns dels contractes adjudicats recentment ja es fan únicament amb vehicles elèctrics. A nivell d'infraestructura de recàrrega, hi ha forces punts i el manteniment és bo. A més, és gratuït, com està passant a les millors ciutats d'Europa.

On anem una mica més endarrerits és en el percentatge de vehicles elèctrics del parc mòbil. Tot i que Catalunya en general i Barcelona en particular tenen millors xifres que la resta de la península, ens hem d’emmirallar en els països europeus capdavanters i, en aquest punt, encara ens queda treballar molt.

Quina assignatura pendent té Barcelona i Catalunya en l’impuls del vehicle elèctric?
Cal conscienciar, donar informació i seguretat a l’usuari. Catalunya, a més, ha de desenvolupar la seva infraestructura de recàrrega. Justament per això ja té un pla en marxa, el PIRVEC, impulsat per l’Institut Català d’Energia que vol dotar la xarxa viària catalana d'estacions de recàrrega ràpida estratègicament situades.

Des de la teva experiència com a usuari d’un vehicle elèctric, què li diries a una persona que estigui dubtant entre comprar-se un vehicle convencional i un elèctric?
Quants quilòmetres fas cada dia habitualment? Si la resposta és menys de 150, li diria que no ho dubti. Si el problema és el cost li diria: On vius? I, a partir d'aquí, veuríem el que es podria estalviar en “combustible”, manteniment, peatges o aparcaments.

I a tots en general els diria que provar un vehicle elèctric avui en dia té un problema, que no podràs deixar-lo. Em passa fins i tot a mi que he estat pilot, que he fet molts quilòmetres amb vehicle tèrmic i que ara, per poc que puc, miro de moure’m sempre fins al meu destí amb vehicle elèctric.